Lovisa i Seoul

Mina koreanska favoriträtter

Allmänt Permalink4
 
1. BUDAE JJIGAE
Några veckor inpå vår vistelse här började en av mina kompisar tjata om en restaurang hon ville ta oss till. Hon ville att vi skulle äta en slags chiligryta, men solen gassade utomhus och vi var fortfarande tveksamma till allt som klingade kryddstarkt... En kväll när vi inte hade några bättre förslag gav vi med oss och gick lydigt med till restaurangen för att äta Bude Jjigae. Sedan dess har vi nog varit där två gånger i veckan. MINST.

Det här är utan tvekan min favorit. Den är så smakrik, fylld av godsaker och alltid värmande i kylan. Man kan tillsätta i princip vad som helst. Vårt ställe brukar bjuda på olika sorters lök, tofu, nudlar, bönor, böngroddar, korv, svamp, kimchi, chili, rispasta med mera... Allt tillagas i en enda stor gryta som vi samsas om att äta ifrån. Alla koreaner jag mött säger att det här inte är en rätt man lagar hemma, utan endast något man beställer på restaurang. MEN. För den som vill prova (JAG!) finns ett recept här.

 
2. JJIM DAK - "bräserad kyckling"
Det här var faktiskt en av de första rätterna jag testade i Korea, när min "buddy" bjöd ut hela gruppen på middag. Har älskat den sedan dess. Mmm, så god smak! Lite mustigt och rätt okoreanskt egentilgen. Vet inte om det skulle smaka likadant att göra det hemma, men här finns ett recept för den som vill testa.

 
3. GAMJAJEON – grönsaks/potatispannkakor
Går att göra i alla möjliga varianter, men kimchi är min personliga favorit. Väldigt gott som tillbehör till någonting annat. Här finns recept. Och här ett glutenfritt recept som enligt författaren ska vara det godaste av dem alla.
 
 
4. MANDU - koreanska dumplings
Jag testade att göra dumplings en gång i korridorsköket och sa till mig själv att jag aldrig skulle göra om det igen. Well. Tar tillbaka det, dessa måste smakas på hemmaplan! Här finns recept.
 
 
5. KOREANSK BBQ
Ett annorlunda sätt att äta grillat, med många smårätter i sedvanlig stil. Lök, vitlök, kimchi och kött läggs sedan i ett salladsblad som äts med händerna. I princip alla tips och tillbehör går att hitta här.
 
 
6. KIMCHI, såklart
"Min mamma kan inte gå en dag utan att äta kimchi,annars blir hon tokig". Det sade min koreanka kompis Jeong-Eun idag och mer koreanskt än så blir det nog inte. Kimchi serveras till varje rätt, lunch som middag. Det tar ett tag att vänja sig vid smaken, men jag måste erkänna att även jag är besatt nu. Efter bara fem dagar i Japan hade jag totala cravings och har mer eller mindre håvat i mig kimchin sedan dess. Hur ska det gå?

En dag kvar....

#1 - - Gås:

Fabulöst inlägg helt i min smak!
Men vadå det är ju bara att göra Kimchin själv? Kan jag göra surkål så kan du göra Kimchi, det är ju samma sak i princip fast med olika kryddningar :D

#2 - - Lus:

Ja men nej. Jag gör inte surkål heller, haha. Tidskrävande! 😜

#3 - - Vompan trrnby:

Om du lyckas kommer vi mer än gärna o äter rätt nr 1. Vi fattade ju också tycke för Maikes stew. Så gott utan att man kände sig däst. Värmande, både för magen o trevligt äta ur samma gryta. Skapar samhörighet :)

#4 - - Kes:

Åh vad spännande mat! Jag vill så gärna testa när du kommer hem! 😀

Till top