Lovisa i Seoul

KYOTO DEL 1

Allmänt Permalink1
 
Efter en natts busstur kom vi till Kyoto kl 05 på morgonen. Det var iskallt, varken restauranger eller hostel var öppna och Marie och Maike fick uppleva mitt beryktade morgonhumör för första gången. MEN sen kom solen och kaffet och jag kunde se hur vackert allt var.
 
 
Kyoto var naturskönt på alla sätt och vis. Berg, skogar och vattendrag. Vi såg fåglar och hörde kvitter för första gången på flera månader.  Till och med en häger (?) i ett träd. Har jag aldrig sett förr.
 
 
Vår första destination var Nijo Castle, med mycket guld och en fantastisk trädgård. Kan bara spekulera i hur fint det är när träden blommar.
 
 
Vi var tvungna ta av oss skorna och sätta på oss tofflor för att få komma in. Väldigt japanskt.
 
 
För att upptäcka oönskat besök hade de byggt golvet så att det låter "som en näktergal" när någon går på det. Mjeh, kanske mer som gnissel, om ni frågar mig, men fiffigt ändå.
 
 
Vill inte bildbomba totalt, så jag lägger inte upp några foton från trädgården. Men här är i alla fall jag på väg över en bro i den. Hej hej!

 
VI gick vidare till det ack så bildsköna Kinkakuji (Golden Pavillion). Än mer guld och än mer förtrollande. Hade kunnat stå där och titta på det i en evighet, men just då började det snöa.
 

Några som inte brydde sig nämnvärt om temperaturen var alla "Geishor" som spatserade runt i staden i kimono och fliflop.

 
Själva gick vi in och värmde oss på en jättemysig restaurang vars ägare än en gång bevisade hur trevliga japaner är. En rynkig fabror som lagade delikat mat och tog med oss till sin minutiöst trimmade trädgård för att titta på fullmånen med hela hans familj. Det var ett fint sätt att avsluta en redan bra dag.
#1 - - Anonym:

Oh! Morgonhumöret! Jahapp! Ja fågeln är en häger. Finns här nere i Edsviken på sommaren. Även i Norasjön. Visst ser de roliga ut! Vad vackert det verkar vara i Kyoto.

Till top