Lovisa i Seoul

En dag på landet

Allmänt Permalink3
 
Idag åkte alla utbytesstudenter iväg till en farm två timmar utanför Seoul. Vyerna som passerade utanför bussfönstret var emellanåt helt fantastiska. Tydligen består hela 70 procent av Sydkoreas yta av berg, så man ser dem alltid, var man än åker. Det gillar jag!
 
 
Vår första uppgift var att gräva fram sötpotatis ur jorden. Vi fyllde flera påsar var som vi fick ta med oss hem. Jag har sett att många brukar grilla en potatis eller två i vår brödrost... Kanske är det min tur att försöka nu.
 
 
Istället för att bländas av mitt gigantiska myggbett i pannan, observera gärna chilin som växer i bakgrunden. Rolig kuriosa är att chili är en relativt ny krydda i Korea. På grund av den stora tillgången till havssalt, var maten förr i tiden väldigt salt. När chilin kom till landet via Kina togs den därför emot med öppna armar. Idag är det precis likadant igen, fast tvärt om: all mat är röd och smakar chili. Jag skulle gärna välkomna andra kryddor med öppna armar!
 
 
Fina blommor
 
 
Mysig tant softar bland sina odlingar
 
 
Vad gör jag här då? undrar ni. Jo, jag fångar ål i en pool. Tanken var att man skulle fånga dem med händerna, men varje gång jag kände den där slajmiga kroppen flög jag upp i luften och pep. Uch, nej. Det fick bli en håv för min del.
 
 
Vi fick åka flotte
 
 
Sedan fick vi plocka ris...
 

... göra risgodis med kaktussmak.

 
 
... som pudrades med bönpulver
 
 
Göra rispuffar....

 
.... och rispannkakor. Nu kommer jag inte vilja äta ris på flera veckor. Lycka till med den saken, hehe.
 
 
 Många timmar senare bar det av hemåt. Vi sov gott, mätta och belåtna hela vägen in till storstan igen.
#1 - - Kes:

Vilken häftig upplevelse! 😃

#2 - - Pappa:

Kul utflykt! Risgodis med kaktussmak, hm, låter intressant...

#3 - - Vompanternby :

Vilka fina bilder, och vad mycket du får vara med om Lovisa ! Verkligen roligt att se. Du skriver bra också:)

Till top