Lovisa i Seoul

Vilse men ändå helt rätt

Allmänt Permalink2
 
 
 
 
 
Jag avundas ofta kontrollfreaken. De har koll på läget, får saker gjorda och kan vara betydligt mer effektiva än jag någonsin kan drömma om. Själv freakar jag när saker och ting blir för planerat. Jag vet ju att jag kommer göra fel. Vad var ens steg nummer ett på den där listan som någon rabblade upp? Hur lång tid skulle det ta, sa du? Att ens försöka ha kontroll tar extremt mycket kraft av mig, och slutar oftast bara i frustration och förvirring. Jag följer sällan instruktionsboken, eftersom jag helt enkelt inte kan. Jag tycker det är lättare att bara kasta mig ut och hoppas på det bästa. Då behöver jag inte klandra mig själv om det blir fel - det blir snarare som ett frivilligt äventyr.

Idag kastade jag mig ut på ett sådant. Jag skulle åka till en ö utanför kusten, men hamnade genom ett antal olika bussar och taxibilar någon helt annanstans. Jag förstod inte koreanska, de förstod inte engelska. Det blev missförstånd och hej och hå och så. Så nej, det blev ingen ö. Istället blev det sex timmars resande bland marknader, god mat och lokala egenheter. Det var 30 grader varmt och stranden hade nog varit trevligare, men å andra sidan väntar den med fina instruktioner i guideboken till en annan gång när jag orkar ta mig tid att läsa på. Den här marknaden och alla dagens erfarenheter hade annars förblivit oupptäckta.

Det sägs att bara de som vågar gå vilse kommer hitta rätt, och visst finns det något fint med att inte veta var man är eller var man är på väg. Jag älskar att åka vilse när jag har tid, det är väl bara det att man aldrig har det. Men idag hade jag tid och idag åkte jag vilse och hamnade helt rätt.
 
#1 - - Vompanternby :

Ser ut att ha varit en givande dag. Kul!

#2 - - Kes:

Fin du är! ❤️

Till top